Zamknij

Jak polscy przedsiębiorcy wykorzystują narzędzia AI?

Home > Analizy i aktualności > Aktualności > Jak polscy przedsiębiorcy wykorzystują narzędzia AI?
Aktualności
10 września, 2025

Jak wynika z raportu Ayming Polska „AI. Liderzy innowacji o transformacji biznesu”, polskie firmy coraz częściej traktują AI jako realne narzędzie wspierające rozwój przedsiębiorstwa. Aż 84% badanych podmiotów wyszło już z fazy testów, a 22% uwzględnia ten obszar w swojej strategii biznesowej.

Rosną inwestycje w AI

Pomimo że większość badanych firm (60%) inwestuje w rozwój sztucznej inteligencji mniej niż 2% swojego budżetu, obserwujemy ogólny wzrost nakładów na ten cel. W ostatnich dwóch latach aż 64% przedsiębiorców zwiększyło pulę środków asygnowanych na rozwiązania z tego obszaru (taki sam odsetek planuje kontynuowanie tego trendu), z czego w przypadku 25% był to wzrost znaczący, podczas gdy ograniczenie nakładów zadeklarowało jedynie 5% firm.

Na szczególną uwagę zasługują przedsiębiorstwa, które rozwój narzędzi AI traktują jako istotny element strategii biznesowej. Aż 57% z nich przeznacza na wdrożenia sztucznej inteligencji powyżej 2%.

Wdrożenie AI – wyzwania i trudności

Pytani o bariery we wdrażaniu AI w swoich przedsiębiorstwach, badani wskazywali przede wszystkim na braki kompetencyjne, zarówno wewnątrz organizacji, jak i poza nią:

  • 41% firm wskazuje niedobór specjalistów AI na rynku,
  • 38% przyznaje się do niedostatecznych kompetencji w ramach firmy,
  • jedynie 24% organizacji posiada zaplecze eksperckie w obszarze AI,
  • 64% bazuje na wsparciu zewnętrznych dostawców.

Innym obszarem, w którym firmy chcące inwestować w AI upatrują trudności, jest kwestia finansowania rozwiązań z tego zakresu. Przedsiębiorcy wskazują na wysokie koszty infrastruktury IT (49% wskazań), pozyskania lub przeszkolenia specjalistów AI (45%) oraz oprogramowania i licencji (również 45%).

Innym istotnym blokerem inwestycji w sztuczną inteligencję jest w ocenie badanych firm trudność w pozyskaniu zewnętrznego finansowania. Tę barierę wymieniło 36% respondentów.

Ulga B+R wciąż niedoceniana, środki własne najpopularniejsze

O tym, że trudności z pozyskaniem zewnętrznych środków na wdrożenia AI stanowią realne wyzwanie dla firm inwestujących w tej obszar świadczy fakt, że głównym źródłem finansowania tych rozwiązań jest kapitał własny (82% wskazań). Na drugim miejscu, choć z dużo mniejszym odsetkiem odpowiedzi, znalazły się dotacje krajowe i unijne (47%). W tym kontekście zaskakuje niski udział ulg podatkowych, po które sięga zaledwie 21% badanych firm. Ulgi proinnowacyjne, takie jak np. ulga B+R są nie tylko dużo łatwiej dostępne niż środki unijne, ale też w naturalny sposób wpisują się w innowacyjny charakter projektów z zakresu sztucznej inteligencji.

Duża dojrzałość technologiczna

Z deklaracji badanych firm wyłania się obraz dojrzałego pod względem korzystania z narzędzi AI rynku. Przedsiębiorstwa nie ograniczają się bowiem do masowo stosowanych rozwiązań generatywnych (57%), ale sięgają po inne typy sztucznej inteligencji:

  • 56% wykorzystuje systemy predykcyjne i preskrypcyjne,
  • 53% sięga po klasyczne uczenie maszynowe,
  • 18% stosuje deep learning,
  • 9% korzysta z reinforcement learningu.

Rozwiązania z zakresu AI znajdują zastosowanie w takich strategicznych obszarach działalności badanych firm, jak: produkcja (66%), logistyka (58%) czy obsługa klienta (58%). Powyższe dane świadczą wyraźnie nie tylko o dużej świadomości i kompetencjach organizacji wykorzystujących narzędzia sztucznej inteligencji, ale również umiejętności ich praktycznego zastosowania, przekładającego się na realny rozwój przedsiębiorstwa.

Tę ostatnią tezę potwierdzają sami badani. Aż 63% z nich deklaruje, że zastosowanie mechanizmów AI wpłynęło na zwiększenie innowacyjności ich oferty.

Podsumowanie

Polskie firmy, które aktywnie korzystają z narzędzi sztucznej inteligencji, posiadają odpowiednie przygotowanie, wiedzę i dojrzałość rynkową, aby robić to w sposób efektywny i niosący jak najwięcej korzyści dla biznesu. Te z organizacji, dla których wdrożenie tych rozwiązań wciąż stanowi wyzwanie, borykają się z trudnościami kompetencyjnymi, ale również napotykają bariery związane z finansowaniem inwestycji w AI. Większość posługuje się w tym celu środkami własnymi, choć na rynku dostępnych jest wiele możliwości pozyskania funduszy ze źródeł zewnętrznych, takich jak np. ulga B+R. Aby jednak firmy sięgały po te instrumenty, potrzebne są zmiany w ich świadomości i edukacja rynku. Wzrost inwestycji w innowacje, w tym w rozwój AI, leży zaś w interesie wszystkich graczy biznesowego ekosystemu, bowiem nie jest to jedynie kwestia rozwoju pojedynczych firm, a całej gospodarki.

Pobierz raport AI. Liderzy innowacji o transformacji biznesu”, zrealizowany przez Ayming Polska, i dowiedz się więcej na temat wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w polskich przedsiębiorstwach.

 

Pokaż komentarze

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *