Wybierz stronę kraju
Zamknij

Ulga na ekspansję

Ulga umożliwia odliczenie od podatku dochodowego wydatków poniesionych na marketing i reklamę w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów.

Home > Innowacje > Ulga na ekspansję
photo-1573757056004-065ad36e2cf4

Ulga na ekspansję obowiązuje od 2022 roku i pozwala obniżyć koszty przeznaczane na marketing, reklamę czy promocję produktów. Mogą nią być objęte koszty kwalifikowane w wysokości do 1 mln zł, co dla podatnika CIT oznacza oszczędność w wysokości 190 tys. zł rocznie.

 
Preferencja ta jest związana z wprowadzaniem nowych produktów, dlatego może być stosowana komplementarnie z innymi mechanizmami podatkowymi:

  • ulgą B+R oraz ulgą na prototyp – gdy firma opracowała i produkuje nowy produkt, a następnie zaczyna go sprzedawać;
  • ulgą na robotyzację – jeśli firma planuje zakup robota przemysłowego, aby produkować więcej, co przełoży się na osiągnięcie wyższych przychodów.

 

Warunki skorzystania z ulgi

Ulga na ekspansję dotyczy firm wdrażających nowe produkty na rynku lokalnym lub planujących ekspansję zagraniczną z istniejącymi produktami (nie obejmuje usług). Mogą z niej skorzystać wszyscy podatnicy bez względu na sektor działania lub wielkość przedsiębiorstwa, którzy przeznaczają środki na marketing i promocję.

Dodatkowo muszą spełnić jeden z trzech warunków dotyczących przychodów:

  • zwiększyć przychody ze sprzedaży produktów w porównaniu do roku poprzedzającego,
  • osiągnąć przychody ze sprzedaży nowych produktów,
  • osiągnąć przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Co ważne, przy rozliczaniu ulgi należy uwzględniać wyłącznie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu na terytorium Polski. Nie ma wymogu dotyczącego minimalnego wzrostu, więc nawet jeśli przychód wzrośnie o 1 zł, to podatnik może skorzystać z ulgi na ekspansję.
 

Katalog kosztów kwalifikowanych

Koszty działań promocyjno-informacyjnych

  • Zakup przestrzeni reklamowych
  • Przygotowanie strony internetowej
  • Opracowanie publikacji prasowych
  • Opracowanie broszur, katalogów informacyjnych i ulotek dotyczących produktów

Koszty uczestnictwa w targach

  • Organizacja miejsca wystawowego
  • Zakup biletów lotniczych dla pracowników
  • Zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników

Koszty przygotowania produktów

  • Dostosowanie opakowań produktów do wymagań kontrahentów

Koszty opracowania dokumentacji

  • Przygotowanie dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych
  • Przygotowanie dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom

 

Ulga na ekspansję – wsparcie Ayming

  • Szkolenie w zakresie możliwości skorzystania z ulgi (warunki, zasady, wytyczne itd.)
  • Zweryfikowanie, czy podatnik kwalifikuje się do ulgi
  • Identyfikacja kosztów kwalifikowanych
  • Przygotowanie kalkulacji niezbędnych do rozliczenia
  • Wsparcie merytoryczne w czasie całego procesu rozliczenia ulgi, w tym reprezentowanie klienta w kontaktach z urzędem skarbowym