Zamknij

Co można rozliczyć
w ramach ulgi na ekspansję?

Home > Analizy i aktualności > Aktualności > ABC innowacji > Co można rozliczyć w ramach ulgi na ekspansję?
ABC innowacji
16 sierpnia, 2023

Ulga na ekspansję to realne wsparcie dla firm ponoszących koszty związane z wejściem na nowe rynki – zarówno krajowe, jak i międzynarodowe. Można rozliczyć ją również wtedy, gdy przedsiębiorstwo  zwiększa sprzeda produktów/usług albo wprowadza je na rynek już istniejący.

Odliczeniu podlegają wszelkie koszty związane z promocją lub marketingiem, takie jak np.:

  • koszty uczestnictwa w targach (organizacja miejsca wystawowego,
  • działania promocyjno-informacyjne w tym zakup przestrzeni reklamowych, tworzenie strony internetowej, publikacje prasowe czy przygotowywanie broszur i ulotek prezentujących produkty
  • dostosowywanie opakowań produktów zgodnie z wymaganiami kontrahentów,
  • opracowywanie dokumentacji niezbędnej do certyfikacji towarów i rejestracji znaków towarowych,
  • przygotowywanie materiałów potrzebnych do udziału w przetargach czy składania ofert innym firmom.

Należy pamiętać, że ulga przysługuje podatnikom, którzy sami wytwarzają swoje produkty i nie dotyczy partnerów handlowych czy dystrybutorów.

Maksymalna roczna wartość odliczenia wynosi 1 mln zł na podatnika, co daje nawet 190 tys. zł oszczędności. Jeżeli podatnik w roku, w którym chciał skorzystać z ulgi na ekspansję, wykazał stratę albo dochód niższy od kwoty ulgi, to z odliczenia może skorzystać w ciągu kolejnych 6 lat podatkowych. Przy rozliczeniu należy uwzględniać wyłącznie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu na terytorium Polski.

Dostosowanie produktów

Ciekawym aspektem wykorzystania ulgi na ekspansję jest dostosowanie produktów do potrzeb klientów. Jeżeli firma produkuje produkty na zlecenie innych marek, to kosztem kwalifikowanym jest również np. koszt zaprojektowania  opakowania zgodnie z wymaganiami zamawiającego. Uzupełnienie tej kategorii kosztów może stanowić objęcie ulgą na ekspansję wydatków związanych z certyfikacją oraz rejestracją znaków towarowych.

Rozłączność kosztów

Ulgę na ekspansję można stosować w różnych zestawieniach.

Przykładowo – dana firma produkuje w Polsce krem do rąk i wprowadza go jako nowy produkt do polskich sklepów, w których dostępne są już wcześniejsze serie kremów tej marki. Dodatkowo ten sam produkt wprowadzany jest (w innym opakowaniu) np. na rynek hiszpański, na którym firma nie była wcześniej obecna. . W takim wypadku kosztami kwalifikowanymi będą zarówno koszty promocji i marketingu poniesione na rynku polskim, jak i hiszpańskim.

Ulga na ekspansję jest uzupełnieniem innych ulg na innowacje, w szczególności ulgi badawczo-rozwojowej, w której wydatki związane z marketingiem i promocją nie stanowią kosztów kwalifikowanych.

Autor publikacji:

Wojciech Popardowski, Kierownik Projektów – Dział Innowacji, Dotacji i Ulg B+R w Ayming 

Ulga na ekspansję

Pokaż komentarze

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *